In Lunteren zetten we ons al eeuwenlang af tegen Ede.

In Lunteren zetten we ons al eeuwenlang af tegen Ede.
Dat zit in ons DNA 😊

En dat is niet gek wanneer je een beetje in de geschiedenis duikt.

In de 16e eeuw had Lunteren al 590 inwoners, maar véél meer beesten: honderden paarden, koeien, schapen.

Rijkdom genoeg.

Maar er was één probleem: het lag formeel onder de parochie van Ede.

De kapel in Lunteren moest geleid worden vanuit Ede. En dat zorgde voor wrijving. Zo veel zelfs dat Lunteren in 1566 zijn eigen parochie stichtte. Tot woede van Ede, dat zijn greep op het “rijke Woud” niet wilde opgeven.

Het is een prachtig voorbeeld van hoe oude verhalen, conflicten en belangen de cultuur van een plek vormen.

Tot op de dag van vandaag merk je het in grapjes, rivaliteit (mijn wedstrijden tegen DTS'35 waren altijd bijzonder) en een tikje gezonde eigenwijsheid richting “het grote Ede”.

Zo gaat het ook in bedrijven.

Elke organisatie heeft zijn eigen verhalen:

↳ Oude conflicten;
↳ Memorabele successen;
↳ Historische tegenslagen;
↳ Bijzondere samenwerkingen;
↳ Legendarische medewerkers.

Deze verhalen verdwijnen niet zomaar.

Integendeel.

Ze leven voort in:

↳ Hoe teams samenwerken;
↳ Welke beslissingen er worden genomen;
↳ Hoe er wordt omgegaan met verandering;
↳ De houding tegenover "het hoofdkantoor";
↳ De manier waarop er wordt gecommuniceerd.

Want "zo doen we dat hier nu eenmaal" heeft altijd een oorsprong.

Jouw bedrijf heeft die verhalen ook.

Verhalen die verklaren:

• Waarom sommige mensen blijven en anderen weggaan;
• Waar de trots vandaan komt bij bijzondere projecten;
• Waarom bepaalde dingen wél lukken en andere niet;
• Hoe jullie met tegenslagen omgaan;
• Waarom klanten voor jullie kiezen.

Alleen zitten die verhalen verscholen:

• In gesprekken bij de koffieautomaat;
• In de grapjes onderweg naar een klus;
• In de manier waarop jullie samenwerken;
• In de beslissingen die "vanzelf" genomen worden;
• In de verhalen die senioren vertellen aan nieuwkomers.

Ze zijn niet zichtbaar.

Niet voor:

• Nieuwe medewerkers, die de cultuur nog moeten leren kennen.
• Klanten, die willen weten wat jullie speciaal en uniek maakt.
• Jezelf als ondernemer, terwijl je wilt bouwen aan een sterke, bewuste bedrijfscultuur

Ik werk graag met MKB-ondernemers die hun verhalen willen ontdekken en zichtbaar maken.

Niet om ze op te poetsen of mooier te maken dan ze zijn.

Maar om ze te vinden, te begrijpen en te gebruiken

Zodat jouw bedrijf niet alleen goed werk levert, maar ook een verhaal vertelt dat mensen raakt en verbindt.

Lijkt je dit tof?

En heb jij het gevoel dat er verhalen in jouw bedrijf zitten die het verdienen om verteld te worden?

Stuur me dan een DM.
Dan vertel ik je er meer over.

En dat mag ook wanneer je uit Ede komt 😉

Meepraten over dit verhaal op LinkedIn?
Volg deze link.

Vorige
Vorige

Ooit betekende ‘prompt’ dat je fatsoen had…

Volgende
Volgende

Iedereen is ineens strateeg.