
The Story is the Strategy
Van ‘market-a-thing’ naar ‘being a human’.
Van market a thing naar being a human.
Marketing, zoals wij het kennen, is ontstaan tijdens de industriële revolutie. In zijn blogs vertelt Seth Godin, één van ‘s werelds beste marketeers, het volgende:
"Marketing as we know it happened because of machines. Machines made factories dramatically more efficient, which meant that producers could no longer easily sell everything they made. When you go from making four ceramic plates a day to 4,000, your capacity starts to look like a problem.”
Kortom…
Marketing is bedacht om overschot kwijt te raken. Producten werden voorzien van een verpakking en er werd een verhaal bij bedacht om het te kunnen verkopen.
Market a thing.
De wereld is veranderd...
Overschotten zijn er nog steeds. En nog steeds wordt dezelfde vorm van marketing gebruikt om deze overschotten richting de markt te drukken.
Maar er is meer…
Want wanneer je kijkt naar de B2B markt of professionele dienstverlening aan particuliere eindgebruikers… dan kun je dit toch geen ´market a thing´ meer noemen?
Mensen doen zaken
met mensen
Mensen doen zaken met mensen. Op basis van vertrouwen. Natuurlijk willen ze er zelf beter van worden. Ze willen iets oplossen of ontwikkelen.
Maar ‘handel’ wordt je gegund. Omdat iemand je aardig of leuk vindt. Omdat een ander met iemand wil samenwerken, die hij/zij vertrouwt. Want het voelt goed. Je voelt dat je op hem/haar kunt bouwen.
Dit gaat over mensen. Over being a human. Over normen en waarden. Over respect. Communicatie. Afspraken nakomen. Zorgen voor elkaar. Omzien naar elkaar..
Social media
Social media zijn hier een fantastisch voorbeeld van. Wanneer ze wordt ingezet om overschot te verkopen, dan wordt het als vervelend ervaren. Als naar. Als iets wat niet authentiek is
Social. Sociaal dus. Dat gaat over de relaties tussen mensen. Hoe gaan we met elkaar om? Hoe zijn we begaan met elkaar? Kun jij je inleven in een ander?
Het speelveld van Innerstories bevindt zich voor een groot deel op LinkedIn. Social media dus. Daar draait het om mensen. Om menselijkheid. En menselijke verbindingen.
Van market a thing.
Naar being a human.
Verhalen verbinden mensen
Verhalen vertellen doen we al sinds ons bestaan. Het is de wijze waarop we informatie delen, onszelf en de ander proberen te begrijpen, maar ook waarden en normen doorgeven aan de volgende generatie.
Jouw verhalen verbinden anderen weer met jou
Nog even terug naar die overschotten… Daar werden verhalen bedacht om consumenten producten te laten kopen. Dat gebeurde, omdat ze wisten dat wanneer een verhaal werd geloofd, de consument zou kopen.
Maar wat nou als ik je vertel dat je verhalen helemaal niet hoeft te bedenken? Je hoeft niets te verzinnen. Je kunt het verhaal ‘gewoon’ vertellen zoals het is.
Dat werkt namelijk ook.
Jouw verhaal dus.
Van binnen naar buiten
Jij hebt zoveel verhalen te vertellen. En ook jouw bedrijf is een verhaal. Het is een expressie van wie jij bent als ondernemer, hoe jij het hebt gebouwd, hoe je in het leven staat, hoe je naar je vakgebied kijkt en op welke wijze je iets voor een ander kunt en wilt betekenen.
Kortom…
Het is tot stand gekomen door het verhaal dat van binnen in jou leeft.
Daarmee is jouw verhaal ook het startpunt van je hele communicatiestrategie. Jij bent het hart van de zaak. Daar waar de passie, het enthousiasme en de inspiratie wordt rond gepompt door je hele organisatie en netwerk.
Dus waarom zou je dat niet delen met de wereld?
De vraag is alleen of jij het aan durft om die stap te zetten… Om jouw eigenheid, authenticiteit, jouw visie van binnen naar buiten te brengen?
Het is inspirerend om jouw verhaal te horen. Waar je naartoe gaat. Waar je vandaan komt. Waar je nu staat. Wat je hebt geleerd. Hoe je naar de wereld kijkt. Hoe je naar jouw vakgebied kijkt. Hoe jij met mensen omgaat. Welke ontmoetingen je hebt. En waarom je deze ontmoetingen hebt.
Al deze verhalen liggen in lijn met waar jij en je bedrijf of organisatie naartoe beweegt. Je leeft dagelijks in je visie, terwijl je beweegt naar die stip op de horizon.
Dit is wat ons inspireert:
“When your story is the marketing, all you have to do is live. The best artists and enterpreneurs figure this out, and essentially hack the universe. They look like they’re doing a million things, but really they’re doing one. They’re making art, and living inside their work. They never turn off, because there’s nowhere else to go.”
Marketing, die inspirerend is en verwondert
Door jouw verhaal openhartig te laten horen inspireer je een ander. Jij geeft jouw bedrijf of organisatie een menselijk gezicht. Hierdoor kan een ander met jou resoneren op gevoel. Een ander kan zich identificeren met je.
‘Marketing’ wordt hiermee een vehikel voor verandering. Voor verbinding. Voor menselijkheid. Niet alleen gericht op het maken van een transactie, maar om anderen te helpen. Om een ander te inspireren en vooruit te helpen.
Wij staan naast jou tijdens deze ontwikkeling
Zichtbaar worden met je verhaal gaat niet van de één op de andere dag. Dat hebben wij binnen Innerstories allemaal zelf aan den lijve ervaren. Het is een proces van ontdekken, proberen, ontwikkelen, uitdragen, voelen, ervaren, reflecteren en consistent blijven volhouden.
Maar zodra je dit proces aan durft gebeuren er wonderen. Misschien geloof je het nog niet, maar jouw InnerStory verwondert de wereld om je heen. En misschien wel verder.
Ons team staat vanuit verschillende expertises naast je, je team en je bedrijf in deze prachtige ontwikkeling. Pro-actief, vanuit eigenaarschap, in co-creatie, eerlijk, recht door zee en vanuit een positieve intentie.
Samen ontdekken en vertellen we jouw verhaal.
Waarmee jij de wereld verwondert.
Wij zijn actief betrokken bij #teamdavid
Samen
Eerlijk
Groeien
#teamdavid is een iniatief dat marketeers helpt om duurzame relaties op te bouwen met hun opdrachtgevers uit het MKB. We activeren marketeers door elkaar te laten zien hoe je duurzame resultaten creëert met oprechte marketing. Meer dan 250 marketeers hebben zich inmiddels aangesloten. Samen geven we marketing een ander verhaal.